2018. március 4., vasárnap

Havazás az angol riviérán, és még Emma is...

Ismeritek a történetet a pásztorfiúval aki farkast kiáltott? Na, hát én és még sok itteni magyar barátom járt így, mert jókat nevettünk mikor az időjósok “beast from the east”-et emlegettek és nagy havazást. Persze ezt minden évben megteszik és mi nem hisszük el, s valóban nem esik. Dél-devonban utoljára úgy huszonöt éve láttak jelentős mennyiségű havat. Persze előfordult néhány perces hóvihar, de néhány percen belül elolvadt ami leesett.
Szerdán még ugrabugráltam a szállodában munka közben, hogy szakadni kezdett a hó és lassan mindent belepett. Hat éve nem láttam igazi havat. Rohangásztam az udvarra és markolásztam a hófehér porhót mint egy kisgyerek. Számtalan képet készítettem.



Az iskolákat azonnal bezárták, egy órakor berendelték a szülőket az alsós sulikba és hazaküldték a gyerekeket. A Torquay Academy ahová a lányaim járnak háromig kitartott, de akkor már sütött a nap ezerrel. A Torqayban élő magyarok fészbukos oldalán még viccelődtünk, hogy az angolok fejvesztve vásárolják fel az alapvető élelmiszereket és a hólapátot. "Nem lesz itt még öt centi hó sem" írtam az ismerősömnek aki a Metoffice előrejelzését bizonygatta, miszerint jó lesz vigyázni, mert jelentős mennyiségű csapadék várható. Másnap reggel szállingózott, majd hevesebben kezdett esni, de elfújta a szél a havat. Tíz óra körül viszont bekeményített, olyannyira, hogy mikor egy órakor beszálltam az autóba, már minden hófehér volt, az utakat is beleszámítva. Sehol egy sószóró autó, sehol egy hókotró, pedig a helyi önkormányzat folyton mutogatja a neten a felkészült járgányokat, hogy őket bizony nem érheti meglepetés. Hát nem is érte, mert távoltartották magukat az eseményektől. A máskor tíz perces hazafelé vezető út, két órásra sikeredett és hazáig nem is jutottam el. Torquay elég dimbes dombos és a csúszós utakon csak nagyon lassan haladtak a járművek, néha hosszú ideig kellett várni, hogy elinduljon a kocsisor. Közben szemlélődhettem. Vidám fiatalok csúszkáltak, hógolyóztak, popsitepsiztek, vagy a máskor vízben használatos bodyboardot használták csúszkálásra. Pár utcával a házunk előtt feladtam, mert egy emeletes busz keresztbe fordult az úton és az autók jobbra balra csúsztak az útszélére. Vezettem már hóban, van benne tapasztalatom, de nem kockáztattam meg ezzel a kis autóval a hazajutást, ráadásul az első két gumim olyan sima mint a babapopsi, alig látszik rajta a mintázat. Szóval félreálltam egy megfelelőnek tűnő lehetőségnél, a csizmámra zoknit húztam (már tudom néhány napja miért tettem a táskámba :) és elindultam a jeges havas szélben hazafelé. Kiskorom óta nem éreztem azt a fájdalmat, mikor úgy megfagy a kezed, hogy a langyos víz szinte fáj, mikor megpróbálod felmelegíteni.



A kis hátsókertünk
Szerencsére a gyerekek itthon voltak, miattuk nem kellett aggódnom. Tibi viszont bringával ment dolgozni Paigntonba, ami kb. 1O km tőlünk, és úgy is jött haza. Ő igazán élvezte, mert legalább haladt a mindenhol álló forgalomban. Alig látszott ki a bringa a hótól mikor hazaért vele. A gyerekek kimentek csúszkálni este a bodyboarddal, én meg jó sok fotót készítettem, mert ki tudja mikor lesz itt újra hó. Másnap korán reggel, gyalog indultam dolgozni, egy lélekkel sem találkoztam az úton, autóval pláne.  Megörültem, mikor megláttam egy hókotrót, de aztán később olvastam a neten, hogy útban a másik kisváros felé felborult az úton. Ennyit a hóeltakarításról.
A boltok zárva voltak, se kenyér, se tej, tiszta katasztrófahelyzet volt. Eszkábáltam egy hólapátot, egy régi seprű nyeléből és egy sütőlapból, ami ugyan elég hevenyészett volt, de legalább előttünk el tudtuk a havat kotorni.
Egy kis hólapátolás (ugye hiányzott :D ), avagy sütőlapra kerül a hó

Dan készített egy iglut



Tibi délután felhozta a kisautóm is, de csak a sarokig jutott, mert a keskeny kis mellékutcában ahol lakunk, még jókora hó volt, és nem tudott befordulni vele. Nekiállt az utca végén lévő úttisztító homokot felszórni, így sikerült néhány óra múlva eljutnia a házig. A lányokkal felfedező útra indultunk a városba, és néhány bolt kinyitott, kaptunk tejet, kenyeret. Ám arra nem gondoltam, hogy ez az utolsó készlet a boltban, és csak épp egy napra valót vettem. Másnap aztán egészen mostanáig (vasárnap) sehol nem volt se tej, se kenyér. Szombaton már enyhébb volt az idő, és az eső is eleredt, lassan elmosva a két nap alatt leesett havat. Közben Emma is megérkezett a portugál partok felől és kissé átrendezte a tengerparti látképet. A tengerparti kis faházakat a víz és a szél megemelte és felborította, vagy több méterrel arrébb zsúfolta össze. Tört zúzott, amit tudott, betont, járólapokat, korlátokat, lépcsőket nem kímélve. A dagály borzasztó magas volt, így a gyorsan elolvadó hóval belepte a tengerparti utakat, ahol az ott rekedt autókat félig ellepte. Tegnap kisütött a nap és délután Tibivel katasztrófaturistáskodtunk Paigntonban, ahol a tenger még most is viharos hullámokat produkált.

Azért volt aki még ezt is meg tudta lovagolni :)


Millió sirály várja a potyakaját amit a hullámok feldobnak olykor

Egy kicsit össze lettek kutyulva a házikók, keresgélhetnek a tulajdonosok
Ma már közel tíz fok volt, és a bőséges eső is megtette a hatását, s a maradék hó is eltűnt, mintha soha sem lett volna. Erre a pár napra biztos sokan emlékezni fognak, és évekig emlegetik. Talán harminc évig újra nem lesz ilyen. De ki tudja?

2 megjegyzés:

  1. Akkor ez egészen komoly esemény volt felétek, nem kevés kalanddal színesítve.
    Nem mondom, hogy vágyom az ilyen időjárási anomáliákra, de azért izgi lehetett. Felénk csak simán esett a hó, és megint esett, aztán még esett, és mi meg sepertük, lapátoltuk, legtöbbször a szomszéd előtt is. Kell ennyi sport, télen úgyis csak punnyadunk a lakásban. :D
    De most jöjjön a tavasz, felétek és felénk is, mert irgum burgum lesz! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mára már nyoma sincs a télnek. Langyos tavaszi szél, napsütés jellemezte a mai napot. Az egyetlen dolog ami még a múlt heti eseményekre emlékeztet, hogy panganak a boltok. A szállítók egyszerűen nem tudják magukat utolérni, üresek a tejtermékes, kenyeres, friss zöldség-gyümölcsös polcok. Az a kevés ami érkezik, nagyon gyorsan elfogy. De reméljük egy két héten belül visszaáll a rend. ;)

      Törlés